Трамвай у світі

"...в то время как космические корабли бороздят просторы вселенной..."
З фільму "Операция Ы. Напарник"

... ми їздимо на стареньких недоглянутих трамваях, що створює їм відповідний імідж. А що ж відбувається там, західніше українського кордону? Саме це й мають показати ці статті.

На мою думку, можна виділити три типи розвитку сучасного трамвая (не включаю сюди знищення і деградацію, оскiльки в розвинутих країнах такого вже нема): послідовний розвиток (переважно - центральна й схiдна Європа), вiдродження пiсля смертi та будiвництво з нуля (Захiдна Європа i Пiвнiчна Америка).

Природно, головна особливiсть першого типу трамвайних систем - значна (часто навiть домiнуюча) кiлькiсть рухомого складу вiком 20-40 рокiв, який, поза тим, виглядає набагато краще нiж в Українi. В системах другого й третього типу працюють вагони якi були найсучаснiшими на момент побудови тої чи iншої лiнiї.

Отже, почнемо нашу подорож трамвайними системами мiст свiту.

<<Чехія>>

Для багатьох із нас ця країна є батьківщиною нашого транспорту - саме звідти походять наші тролейбуси Шкода і трамваї Татра. Але Чехія на вулицях Києва - то Чехія 60 і 80рр. А яка ж вона у ХХІ столітті?


Прага

by HAnS

Трамвай у Празі - річ культова. Це не тільки основний вид наземного транспорту, а й символ міста. На трамваї у Празі можна дістатися практично всюди: від найвіддаленіших околиць до самого центру міста. I ніхто його не витісняв звідти. Бiльше того, на свiтлофорах трамвай має прiоритет: як тiльки до перехрестя пiд"їжджає трамвай, йому загояється зелений сигнал. Хоча вагони в Празi переважно старi (переважно Татри Т3 - такi як у Києвi) , вiдмiнний стан їх i колiй, якими вони рухаються в сукупностi преретворює трамвай у швидкий, зручний i надiйний вид мiського транспорту, який користується високим попитом серед людей.
Не можна сказати що празький трамвай літає, але він рухається достатньо швидко щоб бути корисним для пражан. Так, на суміщеному полотні обмеження швидкості складає 40 км/год, а на виділеному - 60. Але останнє обмеження не дискримінує трамвай: воно діє для всього транспорту в місті.

Татра Т3, настільки звична киянам, перетинає Влтаву.
(фото HAnS)
Зараз Прага потроху купляє новi вагони - частково низькопiдлоговi п"ятисекцiйнi (32м вагон) трамваї Шкода 14Т, але їх небагато - штук iз 20.
(фото HAnS)

Більшість ліній трамваю прокладені вже дуже давно, але будуються й нові. Популярний приклад - лінія на масив Баррандов. Сам її вигляд показує ставлення чехів до трамваю. Це не наше "на тобі небоже, що мені негоже" - ця лінія збудована не як подешевше, а як буде найкраще для людей: це красиві станції, шумоізоляційні екрани. Щоб зробити трамвай зручнішим, навіть не пожалкували грошей на дві шикарних естакади через яри. Їх сумарна довжина склала 761м, а висота - 20-30м!

Частина Баррандовської лінії.
(фото Jahu, foto.prazhsketramvaje.cz)
(фото Beda Travnicek, Aktualni fotografie z prazske MHD)
Ось як має виглядати нормальна трамвайна зупинка. Зверніть увагу на відсутність мастильних ліній між коліями.
(фото ProX, Aktualni fotografie z prazske MHD)




На завершення можу порекомендувати цікавий ресурс присвячений баррандовській лінії, написаний ,при тому, російською мовою.

<<Польща>>

Трамаї в Польщі постійно незаслужено позбавляються уваги. Коли приводять приклади успішних трамвайних систем, найчастіше називають Чехію, не згадуючи, що в країні поряд їх не менше. Чому так? На мою думку через те, що Польща - єдина країна соцтабору, в якій знайомі нам чеські вагони були відсутніми, або ж їх кількість була незначною. Подивимося, як живуть трамваї у сусідній країні, від якої варто було б дечому повчитися...


Краків

by HAnS

Трамвай Кракова займає особливе становище, оскільки в місті відсутнє метро. Це головний вид транспорту, розгалуджена мережа якого дає змогу дістатися практично всюди. Допоненням до трамваю служить міський автобус.

Оскільки трамвай є необхідною складовою транспорту міста, його підтримують у належному стані. Основнм типом рухомого складу є старі вагони Konstal 105N польського виробництва. Раніше в місті також були ще старші вагони типу 102N, котрі нещодавно відправили на пенсію. Недостаток рухомого складу, спричинений списанням старих вагонів компенсується закупівлею потриманих вагонів із Відня (сама австрійська столиця масово оновлює трамвай, закуповуючи вагони Siemens ULF) та нових вагонів Bombardier Flexity Classic.

Поїзд із польських Konstal 105N
(фото HAnS)
Б/в трамвай із Відня, якому під 40 років. А по ньому й не скажеш...
(фото HAnS)
Низькопідлоговий Bombardier Flexity Classic (NGT6Kr) в центрі Кракова
(фото HAnS)

Усі вагони знаходяться у відмінному стані, незалежно від віку, в тому ж стані колійне господарство Кракова. Із упевненістю можна сказати, що тамтешній трамвай бере і якістю, і кількістю: сітка настільки густа що не є рідкісними трамвайні перехрестя чотирьох напрямів. Також варто зазначити що трамвай у Кракові пересувається дуже швидко, незалежно від пори дня чи ночі і частини міста. Він однаково швидкий на окраїнах і в самому центрі міста.


<<Угорщина>>

Будапешт

by Jurek Krynicki

Трамвай Будапешта – це одна із цікавинок цього міста, яка варта уваги не менше інших.

Важко назвати ще одне місто в Європі, де трамвайна мережа так щільно огортає його. Це разом із високою швидкістю руху (завдяки виділеним лініям), грамотним плануванням графіку та точністю його дотримання перетворює трамваї у надійний та потужний вид транспорту. Та, на жаль, стан трамвайних справ у Будапешті не є настільки безхмарним, як, наприклад у Празі: станом на сьогодні мережа не розвивається а деякі лінії частково скорочуються. Зменшується кількість, але якість знаходиться на високому рівні: рухомий склад підтримується в прекрасному стані (це стосувалося навіть найстарішої серії UV, по вагонах якої зовсім не можна було сказати про їх вік).

Будапешт підтрмує у відмінному стані старі вагони (яких абсолютна більшість): трамваї типу Ganz (KCSV7), Hungaroplan (Csufi) (виробництва Угорщини), Tatra Т5С5, Т5С5К (вир-во Чехії).

Класичний тип рухомого складу в Будапешті - вагони GANZ
(фото Jurek Krynicki)
Вагони UV ще недавно можна було зустріти на вулицях Будапешта: 20 серпня їх виведено з маршрутної експлуатації.
(фото Jurek Krynicki)

Але місто не забуває оновлювати техніку: недавно було придбано 40 Siemens Combino Supra (поки найдовші вагони у світі: довжина одного складає 54м). Правда були й скрутні часи, коли довелось купляти в Німеччині техніку, яка була у використанні - вагони TW6000.

40 Siemens Combino Supra працюють на найбільш завантажених маршрутах.
(фото Jurek Krynicki)
Siemens Combino Supra на зупинці. Використання вийнятково двосторонніх вагонів із дверима на два боки (як в метро) дозволяє залежно від необхідності будувати острівні або берегові зупинки.
(фото Jurek Krynicki)
Ці вагони - найдовші у світі: їх довжина складає 54 метри!.
(фото Jurek Krynicki)
Б/в Duwag TW600 із Ганновера.
(фото Jurek Krynicki)

Є річ, якою Будапешт може пишатись - це перша у континентальній Європі електрична підземка (збудована у 1896 році до 1000-річчя заснування Угорської держави)! По суті це не є метро, яким ми його звикли бачити: за розмірами вона ближче до трамваю, та й система струмознімання аналогічна трамвайній (контактний дріт і пантограф). Цей підземний трамвай (або MillFAV) повністю реставрований і пролягає під центральною частиною міста. Екскурсія по підземним станціям даного метротрамвая заслуговує окремої уваги.

Варто згадати технічний стан колій – практично усі виконані по шумоізолюючій технології. Завдяки цьому почути будапештський трамвай у загальному гомоні міста далеко не так легко, як це в Києві.


Захист київських трамваїв


© Комітет "Кияни - за громадський транспорт", HAnS, автори статтей, 2007
Сайт управляется системой uCoz